Vandaag rekent de netbeheerder de distributienettarieven voor gezinnen en kmo’s nog volledig aan op basis van de afgenomen hoeveelheid stroom. Met andere woorden, hoe meer elektriciteit he verbruikt, hoe meer je betaald. Vanaf juli 2022 gebeurt die berekening voor een groot deel op basis van de gemiddelde maandpiek. Wie dus hoge pieken veroorzaakt door erg veel elektriciteit op één moment te gebruiken in plaats van het verbruik te verspreiden, zal meer betalen dan wie zijn verbruik wel spreidt. Het doel hiervan is om het piekverbruik te reduceren en overbelasting van het stroomnet te vermijden.
Het piekvermogen zal geregistreerd worden aan de hand van de digitale meter. Omdat nog niet iedereen tegen juli over een digitale meter zal beschikken (wanneer je zonnepanelen hebt krijg je uitstel tot 2025 voor het plaatsen van een digitale meter) zal aan iedereen met een analoge meter een jaarlijkse bijdrage voor gebruik van de netkosten worden aangerekend. Dit bedrag is gelijk aan de minimale bijdrage die bij gezinnen en kmo’s met een digitale meter vervat zit in het capaciteitstarief. Dit creëert een discussie over de voordeelpositie waarin mensen met een analoge meter terechtkomen ten aan zien van hoge piekverbruikers met een digitale teller.
Je kan je hoogste gemeten kwartiervermogen per maand (= jouw maandpiek) rechtstreeks berekenen op het klantenportaal van Fluvius.
Het capaciteitstarief maakt voor eigenaars van een elektrische wagen de combinatie met zonnepanelen nog interessanter. Wanneer je over een elektrische wagen met laadpaal beschikt, maar (nog) geen zonnepanelen (en e.v.t. een thuisbatterij), kan je maandpiek enorm de hoogte in gaan. Meer lezen over een thuisbatterij kan je hier.
Daarnaast moet je er als eigenaar van een elektrische wagen ook rekening mee gaan houden dat je best niet de wagen oplaadt op het moment dat je heel wat andere toestellen gebruikt. Hiervoor is een laadpaal met Load Balancing de perfecte hulp. Deze techniek zorgt ervoor dat het laadvermogen van het laadpunt zich automatisch aanpast aan de hoeveelheid elektriciteit die jouw huis op dat moment verbruikt. Op momenten dat er veel stroom gebruikt wordt in huis, zorgt Dynamic Load Balancing ervoor dat uw laadpaal tijdelijk minder stroom gebruikt. Zodra er weer minder stroom wordt gebruikt door andere apparaten, gebruikt de laadpaal meer stroom en zal de auto terug sneller opladen.
Meer weten over laadpalen en Load Balancing? Vraag gerust vrijblijvend advies aan één van onze vertegenwoordigers door te bellen naar 02 310 51 01 of door ons contactformulier in te vullen.